neděle 8. září 2019

Dobroty ve sklenicích

Nastala doba zpracovávání darů ze zahrady. Poklady ve sklenicích pak čekají na zimu, až na ně přijde řada.
Letos se nám urodilo hodně ostružin. Dávám je postupně mrazit a zavařuji.


Naložila jsem pečená rajčata a letos jsem poprvé udělala ajvar. 

Ochutnala jsem ho poprvé před lety v Chorvatsku, a pak ho i několikrát koupila v obchodě. Dostala se mi ale do rukou kniha Sklenice plné dobrot a v ní recept na ajvar je.
Udělala jsem zatím zkušebně poloviční dávku, tady je:

Ajvar
2,5 kg červené papriky
1 kg lilků
1 palice česneku
1 rovná lžíce soli
50 ml olovového oleje
40 ml vinného octa
7,5 ml balzámového octa
1 chilli paprička (já jsem nedala)

Papriky rozpůlíme, vyčistíme a rozložíme na plech s pečicím papírem. Pečeme 30 minut na 200°C. Lusky pak dáme do mísy a přikryjeme fólií, vychladlé je zbavíme slupky.
Lilek pečeme vcelku 1 hodinu na 180°C, vychladlý vydlabeme.
Všechny přísady rozsekáme nebo pomeleme v robotu. Vložíme do hrnce a dusíme tak dlouho, až se odpaří přebytečná voda a směs dost zhoustne. Naplníme do menších sklenic a sterilujeme 20 minut. 
Nejvíce času zabralo loupání paprik, ale výsledek je skvělý. Už se těším na to, až ajvar otevřeme k nějakému dobrému masu. 

2 komentáře:

  1. Ivo, díky za recept na ajvar. Můj synek si přál,abych na zimu také vyrobila. Žádný recept mne ale neoslovil. Už ten Tvůj, tak vyzkouším. Dík. Marie

    OdpovědětVymazat
  2. Pěkná zásoba -však zima se zeptá co jsme dělali :-))) měj krásné sluníčkové dny ♥ Iva

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše milá slova.